Deutsche Bank Nederland bewijst het ongelijk van andere banken (op het gebied van EMIR)

Deutsche Bank Nederland bewijst het ongelijk van andere banken (op het gebied van EMIR)

Wie steevast kritische geluiden ventileert over banken moet ook van zich laten horen als er positief nieuws valt te melden. Eerder berichtte ik dat banken in hun EMIR-voorwaarden de belangen van hun klanten (wederom) achterstelden (zie link). Dat geldt evenwel niet voor Deutsche Bank. Op de onlangs door deze bank bekend gemaakte EMIR-voorwaarden valt weinig anders op te merken dan het wel erg ingewikkelde taalgebruik. Maar wat wil je ook als je de EMIR-voorwaarden van  het Duitse Bankenverband letterlijk vertaalt.

Het meest in het oog springende verschil met de EMIR-voorwaarden van de Nederlandse collega banken is dat Deutsche Bank niet bepaalt dat bij niet tijdige reactie van de klant op een toegezonden portefeuilleoverzicht de klant geacht wordt met dat overzicht in te stemmen. Daarmee laat deze bank zien dat het wel degelijk anders kan. Het is een steun in de rug voor de klanten van andere banken, die vinden dat hun bank onredelijke EMIR-voorwaarden heeft opgesteld.

Een vergelijking van de verschillende EMIR-voorwaarden van banken is bijzonder leerzaam. Als je de definitie-bepaling niet meetelt, kun je vaststellen dat slechts twee bepalingen in de EMIR-voorwaarden van alle banken voorkomen: portefeuillereconciliatie en geschillenbeslechting. Wie mijn eerdere bijdrage op deze blog over EMIR heeft gelezen, zal hierover niet verbaasd zijn. Portefeuillereconciliatie en geschillenbeslechting zijn de enige twee onderwerpen waarover partijen verplicht afspraken moeten maken van de Brusselse wetgever. Alle overige onderwerpen zijn door de banken vrijwillig en (voornamelijk) in hun eigen belang opgenomen.

Ik noem enkele voorbeelden (niet limitatief) van die niet verplichte bepalingen, die vooral het belang van de bank dienen.

ING:

“8.1 Onverminderd en in aanvulling op het bepaalde in artikel 2.4, zegt de Cliënt toe en garandeert de Cliënt jegens de Bank dat Cliënt de Bank zal vrijwaren tegen en schadeloos zal stellen voor alle schade, onkosten, uitgaven en andere mogelijke en daadwerkelijke aansprakelijkheden (met inbegrip van, maar niet gelimiteerd tot, BTW en andere belastingen, en alle redelijke interne en externe juridische uitgaven en onkosten) die de Bank maakt of oploopt als gevolg van de onjuistheid of onvolledigheid van een of meer van de verklaringen en garanties zoals weergegeven in artikel 2, of die de Bank maakt of oploopt doordat de Cliënt verzuimd heeft aan zijn verplichtingen onder deze Voorwaarden of de EMIR-wetgeving te voldoen, tenzij dergelijke schade, onkosten, uitgaven en andere aansprakelijkheden volledig te wijten zijn aan grove nalatigheid, opzet of fraude van de Bank.”

(De voorwaarden van de Rabobank kennen een bijna identieke bepaling)

Rabobank:

“3.1 Wanneer de Bank en de klant een Relevante Transactie aangaan zal in verband met de Tijdige Bevestigingsregels:

(…)

3.1.3 de Klant geacht worden met de Bevestiging in te stemmen als de Bank voor het Bevestigingstijdstip geen bericht heeft gekregen dat de Klant hiermee niet instemt.”

(De voorwaarden van ABN AMRO kennen een soortgelijke bepaling)

SNS:

“V. Nieuwe EMIR-verplichtingen:

Partijen erkennen dat de EMIR wetgeving van tijd tot tijd nieuwe of aanvullende verplichtingen in verband met OTC derivatentransacties aan partijen kan opleggen. De Cliënt stemt ermee in dat de Bank van tijd tot tijd deze EMIR Voorwaarden in afwijking van artikel 13 van de Raamovereenkomst Financiële Derivaten kan aanpassen wanneer de Bank dit redelijkerwijs nodig acht om aan de EMIR wetgeving te voldoen. Dergelijke aanpassingen zullen gelden vanaf de datum waarop de Bank daarvan schriftelijk aan de Cliënt mededeling doet. Als de Bank de Cliënt niet op de hoogte stelt van nieuwe of aanvullende EMIR verplichtingen, laat dit de verplichting van de Cliënt om aan EMIR te voldoen onverlet.”

ABN AMRO:

“5.2 U stemt ermee in dat wij van tijd tot tijd deze Voorwaarden aan kunnen passen. Wij zullen dit bijvoorbeeld doen wanneer wij dit nodig achten om aan de geldende of toekomstige wet- en regelgeving (waaronder EMIR wetgeving) te voldoen. Ook kunnen wij dit doen wanneer wij dit nodig vinden in verband met de wijziging van andere klantvoorwaarden, zoals de ABD. Aanpassingen van deze Voorwaarden zullen gelden vanaf de datum waarop de Bank schriftelijk aan de Klant mededeling doet van de wijziging met betrekking tot de Voorwaarden.”

Geen van deze bepalingen is voorgeschreven door Brussel. U mag dus weigeren ermee in te stemmen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.